Ce este autismul virtual si cum poate fi tratat?

Bebelusii de doar cateva luni nu trebuie lasati sa interactioneze cu ecranele digitale, pentru a nu le fi afectata dezvoltarea si activitatea neurologica si pentru a nu dezvolta autism virtual.

Ce este autismul virtual?

”Autismul Virtual” este un termen inițiat de psihologul clinician Marius Zamfir, pentru a il diferentia de Autismul Clasic.

Autismul clasic reprezinta o tulburare de neuroconectivitate, care apare din cauza ca se creeaza prea multe, ori prea putine retele neuronale la nivelul creierului. Intre 0-2 ani creierul isi tripleaza dimensiunea datorita cresterii sinapselor. Autismul incepe sa se manifeste atunci cand sinapsele sunt defecte.

Autismul virtual apare tot in urma lipsei de neuroconectivitate, insa cauzata de o privare senzorio-motorie si socio-afectiva, cauzata de vizionarea excesiva a ecranelor digitale.

Intre 2012-2017, psihologul clinician Marius Zamfir a efectuat un studiu longitudinal cu 110 copii si a observat ca numarul copiilor autizati care au vizionat ecrane digitale peste 4 ore/zi s-a triplat. Daca in 2012, manifestau tulburari din spectrul autist circa 37% dintre copiii care au stat in fata device-urilor, in 2017, numarul acestora a ajuns la peste 97%. Motivul acestei cresteri atat de mari este accesibilitatea ecranelor, regasite acum peste tot (la restaurante, in masina, in parc, etc).

Mai mult, exista in prezent un obicei nociv pentru sanatatea copiilor, si anume hranirea lor in fata ecranelor, pentru a sta cuminti si a manca tot. Acest obicei le ofera celor mici placerea repetitiva a vizionarii mediilor digitale, ceea ce conduce la o disfunctionalitate in ceea ce priveste atentia si motivatia lor de a depune efort in a invata lucruri noi. Caci atentia este motorul invatarii.

La varsta de 3 ani, creierul e format in proportie de 90-95%, de aceea perioada 0-3 ani este esentiala pentru dezvoltarea optima a copiilor. Vizionarea a peste 4 ore de ecrane digitale la aceste varste poate fi extrem de nociva pentru dezvoltarea copilului.

Ce simptome exista la autismul virtual?

Simptomele autismului virtual sunt similare cu cele ale autismului clasic.

Se observa aceleasi comportamente disfunctionale:

  1. Copilul nu raspunde la nume.
  2. Copilul nu arata cu degetul.
  3. Copilul nu are interactiune sociala, nu isi priveste parintii, nu ii vede, nu ii aude.
  4. Copilul nu intelege limbajul simplu.
  5. Copilul nu are joc simbolic. La varsta sa, ar trebui sa aiba dezvoltata imaginatia si creativitatea, sa joace diverse roluri cu papusi, masinute, etc.
  6. Copilul manifesta comportamente stereotipe si repetitive. (ex: invarte ore intregi un pix pe deget).

Autismul Virtual se poate trata?

Autismul virtual este reversibil daca se incepe tratamentul cat mai repede, ideal cand copilul are sub 2 ani. Primul pas pentru tratament este eliminarea cauzei, adica eliminarea consumului de mediu virtual.

Daca cel mic are intre 1, 6-1,8 luni, vor fi necesare circa 4 luni de terapie.

Daca avem un copil autizat de 1 an si 10 luni, sunt necesare circa 6 luni de terapie.

Copiii peste 2 ani necesita 1 an de terapie.

In peste 90% din aceste cazuri, copiii isi revin.

 

Spre deosebire de autismul virtual, autismul clasic implica 2-4 ani de terapie si sansele revenirii complete sunt mult mai mici.

 

Cat timp se pot uita copiii la ecrane digitale?

Academia Americana de Pediatrie a sustinut 49 studii, care au reliefat ca intre 0 si 1, 5 ani copiii nu ar trebui expusi deloc mediilor virtuale. Intre 1, 5 si 2 ani, copiii pot viziona ecrane maximum 30 minute si doar sub supravegherea unui adult. Intre 2-6 ani, copiii pot urmari medii digitale circa 1 ora pe zi, sub controlul adultilor. Intre 6-12 ani, cei mici pot interactiona cu ecranele maximum 2 ore/zi.

Insa, din pacate, timpul alocat astazi ecranelor digitale de catre cei mici este mult mai mare.

 

Ce beneficii are campania Stop Autismul Virtual?

Psihologul clinician Marius Zamfir a dezvoltat o campanie de informare si educare a romanilor cu privire la influenta nociva a mediilor virtuale asupra vietii copiilor.

S-a pornit de la premisa ca niciun parinte nu doreste raul copiilor, insa, ei ajung sa ii expuna pe cei mici unor pericole din cauza dezinformarii.

In timp ce vizioneaza ecrane, cei mici invata sa primeasca placere fara sa depuna efort. Astfel, copiii nu isi mai dezvolta atentia si motivatia, ajungand sa aiba dificultati de dezvoltare si invatare.

Pentru sanatatea copiilor, este necesar sa le limitam accesul la mediile digitale si sa petrecem timp de calitate cu acestia, ideal in aer liber si efectuand activitati care sa le stimuleze ambele emisfere cerebrale.